|
5 червняУкраїнська народна вишивка — феноменальне явище у світовій культурі, що розкриває невичерпне багатство творчих сил народу, вершин його мистецького хисту. Український народ за свою багатовікову історію нагромадив величезний творчий потенціал і вміння за допомогою простих засобів, таких як голка та нитка, створювати високомистецькі вироби. Вишивка — орнаментальна скарбниця народного генія. В ній втілено чудеса народної вигадки, фантазії, геометризований метод зображення оточуючого середовища. Краса рідної землі передана у вишивці широкомаштабно — сягаючи небесних світил — сонця, зірок, місяця; хмар, дощу, вітру, роси, блискавок... В цьому логічному геометризованому методі відбито досконалість абстрактного мислення і творення. Вишивка — це оригінальне мистецтво народної графіки. Вона зберегла і несе в собі багатовікову культуру декоративної лінії. Стібки нитки — лінії прямі по горизонталі і вертикалі, діагональні — основа творення складних орнаментальних форм. Вони — домінанта вишивального мистецтва, з них починається безперервний процес творення — від простих елементів, до складних мотивів, орнаментальних форм. У вишивці найглибше відображене орнаментальне багатство народного мистецтва, де вона дає численні зразки геніальних композицій незнаних за рівнем художнього втілення в інших видах народного мистецтва. Загальновизнані неперевершені класичні зразки геометричного орнаменту української народної вишивки. Постійно оновлюючись і збагачуючись новими рисами, мистецтво вишивки ніколи не поривало з традиційними давніми методами зображення рослинного, пташиного світу тощо. Численні повтори різноманітних композицій геометричного, рослинного, орнітоморфного, зооморфного орнаментів привели до їх особливої вишуканості, лаконічності, художньої виразності. Впродовж віків вишивка зберігала прадавні традиції, архаїчні магічні мотиви. Вона майже нічого не губила зі своїх надбань і поступово нагромаджувала своє багатство. Народний досвід причетний до відображення складною мовою вишивального мистецтва народного світогляду Життя народу в певному середовищі, природі, побуті, звичаях, навиках праці людей, їх сформованих критеріїв до найтонших нюансів розуміння краси спричинилось до виникнення різних принципів, канонів, систем вишивання в окремих місцевостях. Часто село від села відрізняється художньо вираженими засобами вишивання, орнаментом, колоритом. Зокрема, це добре видно на прикладі Українських Карпат. На жаль, донині не обстежені науково детально окремі центри вишивального мистецтва Карпатського краю. В цьому аспекті на особливу увагу заслуговує багатогранна, подиву гідна діяльність Ірини Свйонтек з м. Івано-Франківська, лікаря за фахом, яка щиро захоплена творчістю місцевих народних вишивальниць. З 1970 року вона розпочала ґрунтовну, клопітку роботу з вивчення народної вишивки Прикарпаття і Карпат. Не оминула жодного села. Вивчення фондових музейних збірок вишивок, приватних колекцій та своїх збірок, опрацювання мистецтвознавчої літератури, творча ерудиція, щира любов до вишивання дали їй основи фахового відбору зразків для замальовок, фотографувань, записів найтиповіших вишивок кожного села. Важливо, що Ірина Свйонтек в селах записувала місцеву термінологію назв орнаментальних мотивів і технік вишивання, адже поставила собі за мету зібрати найтиповіші вишивки геометричного орнаменту із місцевими назвами. їх аналіз підтверджує зроблений висновок про орнамент вишивок Гуцульщини як унікальне явище у загальній національній культурі українського народу. На основі фактологічних матеріалів Ірина Свйонтек підготувала чотири альбоми зразків вишивок «Гуцульські вишивки Карпат. Івано-Франківщина». В цьому альбомі опрацьовано 116 вишивок на 220 таблицях. Опис зроблено за системою: матеріал, техніка, орнамент, мотиви, місцеві назви, час вишивання, походження, місце зберігання тощо. Дослідниця подає правдивий фактологічний матеріал, а не домисел. Важливий дослідницько-творчий доробок Ірини Свйонтек. Зібрані й опрацьовані нею узори — це одна із правдивих основ для написання загальної історії української народної вишивки. В подальших планах Ірини Свйонтек — підготовка альбомів вишивок Бойківщини, Покуття, Опілля. Ірина Свйонтек часто подає свої фотографії типажів і статті про вишивку в журнали «Народне мистецтво», «Народна творчість та етнографія», результативно працює як член Національної спілки майстрів народного мистецтва України. Про неї писали і пишуть шанувальники народного мистецтва. У всіх викликає подив багатство геометричного орнаменту вишивок Гуцульщини, знайденого, відкритого і вперше введеного в науковий обіг Іриною Свйонтек. Зібрані Іриною Свйонтек матеріали при вишивку важливі для сучасних розробок нових наукових концепцій методологій комплексного дослідження духовно-мистецької культури українського народу. Раїса Захарчук-Чугай,доктор мистецтвознавства, професор, старший науковий працівник Інституту народознавства Національної академії наук України. Книгу можна замовити у видавництві «Народне Мистецтво»: Ціна: 40,00 грн. |
|