Косів: форум міста та району
16:32, 28 Березня 2024 *
Ласкаво просимо, Гість. Будь ласка, увійдіть або зареєструйтеся.
Увійти
 
 
   Початок   Допомога Пошук Увійти Реєстрація WAP  
Сторінок: [1] |   Вниз
  Друк  
Автор Тема: Сценарій для постановки гуцульської Маланки  (Прочитано 42808 раз)
KosivArt
Адміністратор


Репутація: 101
Offline

Повідомлень: 6509


« : 17:10, 08 Січня 2008 »

Цікавляться ось таким:

Христос народився! Підкажіть, де можна взяти сценарій для постановки гуцульської Маланки! Сердечно дякую.

Хто знає, будь-ласка, відпишіть сюди або просто автору запитання на ofitel @ lv.aval.ua


Juha
Ст. модератор


Репутація: 77
Offline

Повідомлень: 2517
Awards: KosivArt Душа форуму 2009

My little dream )))


« Відповідь #1 : 17:25, 08 Січня 2008 »

Це треба до пістинських звертатися. В них Маланка найпотужніша. А взагалі-то кожен дуріє по-своєму. Мені здається, що не має якогось сценарію, як скажімо, вертепи на Різдво. Є тільки деякі стандартні персонажі: молодий, молода, жид, медсестра... А все решта імпровізація.
Єдине, що треба добре знати, так це пісню: "Ой, Іване-Іваночку"
Vlad
Абориген


Репутація: 37
Offline

Повідомлень: 567


« Відповідь #2 : 03:14, 09 Січня 2008 »

Нажаль сценарію в мене нема. Але я запитав у Гугля Smiley
Ну це хоч і не сценарій (переробляти під сценарій думаю смислу нема), але до теми мало би підходити.
"ОБРЯДОВІ ОБХОДИ
Новорічні обходи буковинських “маланкарів”, як і різдвяних колядників, розпочинається після заходу сонця, тобто тоді, коли, за повір’ями, владарює усяка нечиста сила.
“Маланка” разом із музиками мандрує селом усю ніч. Репертуар обрядово-ігрових дій “маланкарів” значною мірою залежить від реакції господарів дому. За їхнім бажанням обряд може проходити як у повному, так і в скороченому вигляді, причому в першому випадку він відбувається на подвір’ї або в хаті, в другому ж — переважно надворі.
Раніше ходили від хати до хати, не обминаючи жодного господаря. Сьогодні провідують переважно тих, хто має дочку “на виданні” і виконують новорічну пісню про Маланку-Подністрянку. У ній розповідається про молоду господиню, яка в одних варіантах випасала качурів або коней, у других — шовки пряла, у третіх — біль білила тощо.
За народними віруваннями, саме відвідування двору маскованими парубками на чолі з “Маланкою” приносило щастя. Цей сприятливий вплив мав виявитися у двох основних сферах — господарській діяльності і шлюбних стосунків.
До хати “маланкарі” заходили, лише отримавши дозвіл господарів. В оселі спочатку виконували величальні щедрівки для кожного члена сім’ї, потім співали пісень про “Маланку”. Відповідно до узвичаєного сценарію, травестований персонаж кумедно пародіює звичайні жіночі заняття. “Маланка” робить усе навпаки: сміття підмітає від середини хати під стіл, удаючи, що прибирає ліжко, розкидає подушки, розливає воду тощо. Про це мовиться і в обрядовій пісні:
Наша Маланка —
добра ґаздиня,
Припічок миє, лавицю білить.
Господарі ж прагнуть завадити їй “давати лад у хаті” і уважно стежать, щоб “Маланка” нічого не вкрала. Адже за вкрадену річ вона просила додатковий викуп або погрожувала продати її в наступній хаті, там, мовляв, більше дадуть. Іноді їй спеціально кладуть якусь дівочу річ, щоб “Маланка” її вкрала, бо це віщувало дівчині швидке заміжжя.
Допоки господарі змагаються з “Маланкою”, у сінцях починає мекати й тупотіти “Коза”. “Маланкарі” просять господарів впустити її до хати, аби погрілася. Вона, мовляв, у ніжки і в ріжки змерзла. Господарі спочатку відмовляються, вигадуючи різноманітні причини: ніби “Коза” долівку попсує, вазони поїсть, дітей полякає. Тим часом діткам страшенно хочеться побачити “Козу”. Вони благають батьків упустити її до хати. “Маланкарі” всіляко розхвалюють свою “Козу”: вона і гарненька, і розумненька, танцювати і співати вміє, побрехеньки розказує, людей звеселяє. Нарешті господарі погоджуються впустити “Козу”. Увійшовши до хати, “Коза” спочатку лякає присутніх, намагаючись їх буцнути рогами, а потім під спів “маланкарів” відтворює в танці те, про що співається в щедрівці. Усе дійство закінчується тим, що приходять стрільці або хлопці-молодці і б’ють, або “встрелюють” “Козу” в правеє вушко, в саме сердушко, або ж під ліву чи праву ногу”, нежива “Коза” падає, ноги задирає. Одне слово, — “Коза” за сценарієм помирає.
Але її загибель — не випадковість. Вважається, що смерть “Кози” символізує зимову загибель рослинності, ниви. В обряді головне — не смерть “Кози”, а її оживляння. Тому всі присутні в хаті, а також щедрувальники намагаються оживити “Козу”, розсмішивши її. Оживлення “Кози” знаменує собою пробудження природи навесні.
Магічне значення має сміх. Він відганяє злі сили, крім того, вірили: якщо сміятись у новорічну ніч, то рік пройде зі сміхом, весело й щасливо.
Закінчується усе тим, що “маланкарі” виголошують вірші з побажаннями щастя, добра в новому році і просять винагороди для “Кози”, “Маланки” та інших ряджених персонажів. Почувши про гостинці, до хати набігали “Цигани” з “Ведмедем” і починали ворожити, танцювати, пропонують підкувати коней або когось із хатніх. Господарі кличуть на допомогу “Стражників”, які також є серед ряджених, а ті випроводжають із хати гамірних гостей і отримують винагороду від господарів."
© Слово Просвіти, 2004-2007
 slovoprosvity.com.ua
Vlad
Абориген


Репутація: 37
Offline

Повідомлень: 567


« Відповідь #3 : 03:23, 09 Січня 2008 »

http://www.artvertep.dp.ua/news/1098.html
Сценарій різдвяного вертепу (уривки), думаю вам не підійде, але людей з почутям гумору, посміхнутись примусить))
Juha
Ст. модератор


Репутація: 77
Offline

Повідомлень: 2517
Awards: KosivArt Душа форуму 2009

My little dream )))


« Відповідь #4 : 10:57, 09 Січня 2008 »

Я, наприклад, скільки бачила Маланок, але кози не бачила ні разу. Мені здається це більше в сторону Івано-Франківська і Чернівців. Тобто на рівнинній території. А в гуцулів по-моєму кози немає. Хоча може я й помиляюся.
Що я знаю точно, то коли їдеш машиною через Пістинь, і не дай Бог тобі дорогу перейде Маланка, то рахуй що все. Ти приїхав. Вони стають на дорозі й всіх сильно споюють, і немає куда діватися   help  crazy  skull
А взагалі-то я б сама з задоволенням пішла маланкувати в неділю. Але на жаль, сиджу в цьому Києві...  Sad
KosivArt
Адміністратор


Репутація: 101
Offline

Повідомлень: 6509


« Відповідь #5 : 14:40, 11 Січня 2008 »

Дякую всім, хто відписав!

Це добре що люди пишуть, цікавляться Гуцульщиною, але прикро, що потім майже ніхто навіть дякую не скаже за отриману інформацію, просто рогулізм і не повага...
Juha
Ст. модератор


Репутація: 77
Offline

Повідомлень: 2517
Awards: KosivArt Душа форуму 2009

My little dream )))


« Відповідь #6 : 14:48, 11 Січня 2008 »

Знаєш, Стас, такі люди є завжди й кругом  Sad З цим нічого не зробиш. Але можна на цю проблему подивитися з іншого боку. Якби вони не написали лист, ми б не поспілкувалися на цю тему, й не отримали б для себе якусь додаткову інформацію.  wink3
Звичайно обідно, що немає віддачі саме від тієї людини, але є зато віддача в іншому, а те "інше" можливо краще за якесь нещире "дякую"!!!
KosivArt
Адміністратор


Репутація: 101
Offline

Повідомлень: 6509


« Відповідь #7 : 14:57, 11 Січня 2008 »

Ну та, плюс в запитаннях - це цікавий розділ "нам пишуть" Smiley
Добре, не будемо засмічувати тему wink3
Тобі дякую за підтримку, щиро дякую.
Сторінок: [1] |   Нагору
  Друк  
 
Перейти в:  

© 2007—2024 KosivArt | Працює на SMF